Perfektionister tror, vi spilder vores tid og kræfter, hvis vi laver fejl og ikke vælger “den rigtige måde” at gøre tingene på fra start af.
Så i stedet for at prøve os frem sætter vi os til at researche og lede efter “den rigtige måde” at gøre ting på, så vi kan optimere vores indsats – og undgå at spilde tiden.
Det er forståeligt nok. Det skorter ikke ligefrem på eksperter på alle områder inden for produktudvikling, markedsføring, niche-kendskab, hjemmesideopsætning og visuel identitet. Og hvad jeg har nævnt her er kun en brøkdel, af al den ekspertviden, vi har adgang til via podcasts, på Instagram-profiler, hjemmesider, til foredrag og så videre, når vi leder efter, hvad andre mener, det “kræver” at blive selvstændig.
Og det er ikke fordi, perfektionister ikke kan tænke selv. Men perfektionister vil gerne være ordentlige, og de vil gøre ting til UG og slange.
Problemet er bare, at når vi har været i gang med research-fasen længe nok, rammer vi på et tidspunkt en mur af overvældede. Fordi vi føler os overvældede, tror vi, at vi mangler evnen til at kunne overskue, hvad vi skal have styr på. At hvis vi havde den “rigtige” motivation, rygrad eller rigtige struktur, ville vi kunne komme på højde med det hele.
Men det er ikke det, der er problemet.
Problemet er, at vi – uden bevidst at have taget stilling til det – er kommet til at acceptere, at vi skal kunne alt til perfektion, før vi går i gang.
Så… For ikke at spilde tid og kræfter accepterer perfektionister derfor, at vi skal…
- kende deres niche lige så godt, som de kender deres veninder
- vælge de rigtige brand-farver
- have sat en email-sekvens op
- kunne salgspsykologi
- starte en facebook-gruppe
- have professionelle billeder på deres hjemmeside
- være ekspert på deres område (og det var… før, vi går i gang)
- og 1.000 andre ting – du kunne selv fortsætte listen…
(Før jeg går videre, vil jeg lige nævne for dig, at jeg kan stadig ikke sætte hak ved en ENESTE af punkterne på den liste.)
Vi tror, vi skal have styr på alt, ellers risikerer vi…
- ikke at tale til nogen som helst og derfor ikke får kunder at sælge til
- at forvirre dine potentielle kunder (og derfor ikke tiltrækker de “rigtige”)
- ikke får udnyttet den unikke mulighed for at tale til dine kunder på det “rigtige” tidspunkt, som er lige, når de har skrevet sig på din mailliste
- ikke at sælge noget, fordi du ikke ved nok om salg
- at overse en mulighed for at interagerer med dine kunder og lære dem bedre at kende
- ikke at se professionel nok ud til, at nogen kan tage dig seriøst
- ikke at kunne regne med andres tillid til det, du står for eller tilbyder
- … at fejle på 1.000 andre måder, du ikke engang er gjort opmærksom på endnu (åh-åh, better buy a new course)
Men så har vi problemet, ikke? Vi bliver drænet. Uoverskueligheden er til at tage og føle på. Og den uoverskuelighed går let over i overvældelse. Og overvældelse går let over i handlingslammelse.
Men det er ikke mangel på forståelse af den viden, de er faldet over, det handler om. Det er ikke mangel på intelligens. Problemet er, at perfektionister er kommet til at acceptere, at vi skal have styr på alt, før vi går i gang – fordi vores hjerner har bildt os ind, det er dét, det handler om.
Det er det ikke.
Hvad “spild af tid og kræfter” i virkeligheden dækker over
Her er listen over ting, du skal mestre, før du går i gang:
- Du skal have modet til at turde lave fejl og lade andre se, du ikke er perfekt
Fordi vi forventer ikke, at du er perfekt. Vi har ikke brug for, at du er perfekt. Vi har bare brug for, at du dukker op og fortæller os om, hvordan du kan hjælpe.
Men det føles risikabelt for perfektionister at turde lave fejl og lade andre se, de ikke er perfekte. Perfektionister ikke vil føle den skam, der ofte følger med, når andre ser, at vi ikke er perfekte. Så er det langt mere trygt at være i researchfasen. I researchfasen risikerer vi ikke at blive opdaget i at være uperfekt og skulle føle skam.
Det er altså ikke, fordi du er bange for at spilde din tid og kræfter, du ikke går i gang. Det er, fordi du tror, du ikke kan håndtere følelsen af skam.
Men det kan du godt.
Og hvis ikke du føler, du kan håndtere følelsen af skam, så er det dét, du skal arbejde med – i stedet for at bekymre dig om at spilde din tid.
Kan du se, hvordan din hjerne har snydt dig og bildt dig ind, du ikke må spilde din tid, når det i virkeligheden handler om noget helt andet?